Haaibaarheidsfactor 10


Ik kocht een tijdje geleden voor Zowiepowie een 'softshell-jas'... tot dan was die stof mij compleet onbekend, maar wat een revelatie was mich dat!!! Lekker warm, waterafstotend en niet onhandig dik zodat je kleuter er niet als een Michelin-mannetje bijloopt!

Renzeman wilde ook graag zo een jas, dus dan begint het probleem.... meer bepaald MIJN probleem. Mijn beroepsmisvormde grafische ik wil dan een leuke jas, met een leuk patroontje. En in een mooi kleurtje, niet gewoon een effen donkerblauwe of zo. En liefst ook nog met een leuk detail, zoals een reflecterende strook of felle rits. En graag een beetje betaalbaar. En in de juiste maat.
Renzeman is duidelijk de zoon van zijn moeder, want ook hij heeft oog voor detail en is niet snel tevreden met eender wat. Maar zijn oplossing was simpel: "maak er mij dan één, hè mama!"

In een handomdraai maak ik een t-shirt, een simpele jurk of een trui,
maar een jas....
20 jaar geleden deed ik eens een poging met een Gore-Tex jas voor mezelf. Het was niet een hele mislukking, maar echt geslaagd was de poging toch ook niet te noemen. Ik deed het toen zonder patroon, gewoon door een jas van mezelf over te tekenen (ongetwijfeld jeugdige overmoedigheid), maar daar ging ik mij nu toch niet maar aan laten vangen.

Probleem nummer 1: een leuk softshell stofje vinden, geen effen, geen carnaval, maar gewoon leuk en stoer. Gelukkig vond ik snel een haaienstof, die was er in het grijs en in petrolblauw... zoon koos grijs – *rollende ogen* — toch nog wat opvoeding nodig blijkbaar...

Probleem nummer 2: het patroon. Ik heb die stof al van voor de zomer in huis, maar vond maar geen leuk patroon. Altijd te gewoon of te ingewikkeld, alleen in babymaten of tienermaten, te breed en te kort... Ik was al begonnen met een patroon van een babyvest dat ik al had te vergroten en aan te passen, toen plots de Lewis-coat van Compagnie M mijn pad kruistte. Check! Dat is het! Patroon gekocht en in gang geschoten! Niet met voering, het zou wel heel onnozel zijn om die lekker aaibare achterkant van de softshell niet te benutten! Dus hier en daar het patroon wat gepimpt en de binnennaden met biais bedekt en hocus pocus willewillewocus.....

Tadaaaaaa.....aanschouw de meest (h)aaibare jas van het westelijk halfrond!!! Inclusief reflecterende paspel, een reflecterende haai op de poep (dankuwel Cameo3), een ophanglusje en lekker warme zakken die binnenkort waarschijnlijk een hele verzameling stenen, takjes en noten herbergen! 

        


Ik riep 'hi',
maar ik kreeg
geen 'hi' terug...







 

Reacties