Klaar in één, twee, zeven

Ik had het er al eens over gehad: ik geloof niet zo in afval en overschotten, ik verbruik liever alles tot de laatste hap/draadje/druppel/... En jammer genoeg voor echtgenoot betekent dat ook dat ik een groot hamstergehalte heb. Je weet maar nooit dat je iets weggooit en het de volgende dag tóch kan gebruiken....

Maar stel: Frank-zonder-snor voorspelt prachtig weer en je hebt helemaaaaaaaal niks om aan te doen (yeah right!).... niks zo zalig bij warm weer als een luchtig katoenen tetra-stofje.
En heb ik nu toevallig niet nog 2 witte, afgedankte en niet geheel vlekkeloze tetra-doeken liggen?

En zou ik daar - met niet al te veel inspanning wegens beperkte fysieke capaciteiten deze dagen - toch niet een leuk bloesje van kunnen maken?

Aldus geschiede:
  1. men neme een - in mijn geval nog maagdelijke - Bobbinhood Mega kit
  2. men tekene over ende snijde uit een monstera-blad, te vinden in de meeste moderne huiskamers of ook binnen de seconde met behulp van 1-2-3-Google-magic. Ik sneed het blad uit met mijn Cameo3, wat een bijkomend voordeel opleverde: het stencilvel was nog licht kleverig van de snijmat en dus de kleine stukjes sjabloon die de gaatjes in de bladeren maken, kon ik gewoon op de juiste plaats op mijn zeef kleven! Mayonaise-gewijs, voor de kenners *knipoog*
  3. men neme een aantal tinten groene textielverf... ik dacht, het is misschien wel leuk om zomaar wat groenen door elkaar te gooien op de zeef zelf... dat geeft misschien wat meer diepte
  4. men stoppe met middeleeuws taalgebruik... Volgens mijn eigen volledig hedendaagse en simpele t-shirtpatroon knipte ik een voorpand en een achterpand en om het extra simpel te maken liet ik de mouwen gewoon doorlopen tot aan de rand van de tetradoek.... alweer twee zomen minder te stikken
  5. de twee panden aan elkaar zetten met de overlock
  6. onderkant omzomen met een rolzoom en de halslijn met gewone overlocksteek
  7. halslijn omstrijken, doorstikken en klaar! Easy Peasy!!

Nu besef ik wel dat niet iedereen gezegend is met een lijf dat in 2 tetradoeken van 60x60cm past, en toegegeven, aan de boob-area is het een beetje een spannerke... maar tegenwoordig zijn er ook tetradoeken van 110x110cm af te danken en er is natuurlijk ook nog de optie tot aankoop van geheel nieuwe tetrastof.
Ik ben in elk geval weeral eens blij met verkleinen van mijn klein afvalbergje.
Laat die zomerse dagen nu maar komen, Frank!!!

INFO
 monstera-blad  gezeefdrukt met de Bobbinhood Mega kit. Ik maakte 2 soorten groen en gooide die gewoon door elkaar op de zeef voor mooie, diepe kleurschakeringen
 Stof  2 afgedankte, nog min of meer witte tetradoeken (op de ene zat een vlek en daar heb ik strategisch een blad over gemikt)
 Patroon  zelf getekend simpele t-shirt patroon met aangesneden mouw. Op deze blog van Bernina vind je een soortgelijk patroon.

PS: kikerviz bestaat vandaag precies 1 jaar, hiep hiep hoekwaak !!!


Reacties