Viva la Frida

Ik ben er mij van bewust, ik heb een vreemd uiterlijk.
Ik bedoel daarmee niet 'raar' - hoewel sommigen dat misschien wel zullen vinden - maar vreemd als in 'niet van hier', als in iets zuiders of zo.
Spaans, volgens mijn vader, omdat ik 'gefabriceerd' ben in Ibiza (#TMI, sorry!!!)

Er zit ook zeker iets Indiaans in, en dan bedoel ik die met de pluimen op hun hoofd en tipi's, niet die van Bollywood. Ik werd in mijn jonge jaren al eens vergeleken met Pocahontas, misschien niet geheel toevallig vooral door de mannelijke helft van de bevolking. Mijn grootvader had letterlijk een rode huid en onze familie-neus spreekt boekdelen.
Die neus wordt ook wel eens als Joods-achtig bestempelt en in de lijn daarvan leek ik volgens sommigen als 2 druppels water op Cher. Die van vóór alle verbouwingen welteverstaan... ik doe voorlopig nog niet aan fysieke verbouwingen, dus wie nu nog de gelijkenis zoekt zal ik moeten teleurstellen.

En dan is er nog Frida Kahlo.. mijn favoriete bron van vergelijking. Al sinds ik kind was heb ik een mateloze bewondering voor haar. Voor haar vastberadenheid, haar doorzettingsvermogen, haar niet zo alledaagse levenskeuzes én haar borstelige wenkbrauwen... jawel... in het meervoud... twee aparte dus, niet één doorlopende! Ik denk dat ik ongeveer alle ooit gepubliceerde foto's bestudeerd heb en ik ben er zeker van: het waren er twee! Fascinerend vond ik die harige rupsen die ervoor zorgden dat ze constant met een don't-mess-with-me-blik rondliep.

Ik had in mijn jonge jaren niet kunnen verwachten dat de vergelijking niet bij het uiterlijke zou blijven.
Een ietwat turbulent liefdesleven:check!
Een liefde voor kleurrijke kunst en Mexicaans eten:check!
Zelf kleren maken: check! Een aantal miskramen: check!
Een bekken met mankementen: check!
En nu ook leren leven met pijn:check! Al is dat laatste niet echt te vergelijken, vermoed ik, ik ben nooit doorboord geweest met een ijzeren staaf. Die fibromyalgie valt dus al bij al nog wel mee!

En dus wil ik al lang een echte Frida-bloes. Ik inspireerde me op een bekend zwart-wit beeld van Frida om het patroon voor de bloes te maken (google frida kahlo 14 april 1939 en hij komt er als eerste uit) en op vele andere beelden om de tekening van Frida te maken. Die werd uitgesneden met de Cameo uit zwarte en rode flex en de wenkbrauwen natuurlijk uit flock.
Me like brushy brows!!!

         

INFO
 frida  uitgesneden met de Silhouette Cameo 3 uit zwarte en rode flex en zwarte flock, gekocht bij silhouetteshop.be
 Stof  2 katoentjes uit mijn voorraad. de witte is van Rico Design en hier nog te vinden, de rode komt van stoffendienst.nl en kocht ik op de beurs 'Stoffenspektakel'. Hier vind je daar meer info over
 Patroon  zelf getekend simpele t-shirt patroon met aangesneden mouw. Op deze blog van Bernina vind je een soortgelijk patroon. Ik legde het patroon op 3 cm van de stofvouw en naaide een blinde rits in de zijnaad omdat de stofjes niet rekbaar zijn.

Reacties